vrijdag 29 juli 2016

Travel Diary: Ibiza


In mijn shorts en korte shirt stond ik toch wel een beetje voor aap op het vliegveld van Rotterdam. Zelfs om 7 uur 's ochtends was de temperatuur al boven de 20 graden en leken blote benen niet ongepast. Maar eenmaal terug in Nederland werden we met druilerig weer onthaald en heb ik zodra ik thuis was gelijk een lange broek uit mijn kast gevist. Het was duidelijk; 2 weken zon en zeilen op het eiland waren voorbij. Dus vanaf mijn éigen bank in mijn éigen huis in het koude kikkerland typ ik een vakantie verslagje.


Zoals ik al zei: Zeilen. De eerste 7 dagen hebben wij op een zeilboot doorgebracht. De wind heeft ons het hele eiland rond geduwd. Het dagprogramma zag er daarom ook iets anders uit dan de ''gemiddelde vakantie''. Elke ochtend een duik in de turquoise zee, ontbijten, een paar uurtjes varen, ankeren in een idyllisch baaitje voor de lunch, zwemmen, weer een paar uurtjes zeilen tot we bij het eindpunt van de dag waren.



Aan boord was alles in een verkleinde versie aanwezig. In een klein keukenblok maakte we de makkelijke maaltijden klaar en als de boot stabiel lag kon je naar de kleine badkamer ;) Het gewieg van de boot maakte mij de eerste dag een beetje misselijk maar dat gevoel zakte. Op zo'n boot merk je hoe weinig je eigenlijk nodig hebt. Zo heb ik gedurende de week maar een paar setjes kleding gedragen en mijn haar maar één keer gewassen.


Het Ibiza van TV -het party eiland waar iedereen in boho gewaden rond paradeert- correspondeert niet met het Ibiza dat ik heb gezien. Kleine dorpjes zijn over het eiland verspreid en er is één échte stad: Eivissa (Ibiza stad). Wel zijn er genoeg idyllische baaitjes, een helder blauwe zee en fijne hotspots waar je heerlijk kan eten.



De tweede week verbleven we in een appartement op 100 meter afstand van de zee. Deze dagen hebben het binnenland met de bijbehorende plaatsjes verkend. Wat een groot voordeel is aan Ibiza: het vervoer is goed geregeld. Een kaartje voor de bus is goedkoop en zelfs taxi's zijn niet duur. Ook kan je voor niet al te veel geld een auto huren en de watertaxi vertrekt om de twee uur naar alle havenplaatsjes. Genoeg keuze dus!


Ibiza is ingesteld op toerisme en dat is sommige plekken duidelijk te zien. Maar er zijn genoeg plekken om het massa toerisme te ontvluchten. Ook valt het hippie gehalte wel mee. Uiteindelijk zijn het de vakantiegangers die rond lopen in bloesjes versierd met kwastjes, kralen en schelpen. Toch is Ibiza een fijne bestemming om heen te gaan vanwege de diversiteit en is er voor ieder wat wils.


Liefs, Iris



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

▲ Een gouden tip of een compliment? Laat het weten ▲