zaterdag 16 april 2016

Uitwisseling in Denemarken deel 2


Begin dit jaar besloot ik mee te doen aan een uitwisselings project. In februari was het zo ver. Één week lang kwam er een Deens meisje bij mij logeren. Begin april was het onze beurt een bezoek te brengen aan Denemarken. In dit artikel zal ik vertellen over mijn ervaringen.

Maandag 4 april 2016
Vroeg in de ochtend verzamelde alle leerlingen zich bij de grote bus die ons naar Denemarken zou brengen. We vertrokken om 8 uur 's ochtends en zaten tot 8 uur 's avonds in het voertuig. Voor de snelle rekenaars; we zaten twaalf uur (!) in een bus. Ondanks de lange reistijd was het heel erg gezellig. Na heel wat kilometertjes reizen kwamen we aan bij de ''Hald ege skole''. Deze school staat is het afgelegen plaatsje Viborg. De Deense leerlingen stonden al met hun ouders op ons te wachten. Nadat ik mijn koffer had gevonden ging ik met mijn nog dan toe onbekende gastgezin mee naar huis. 

Omdat er in Denemarken veel meer ruimte is dan in Nederland wonen de mensen breed een vooral ook laag. Bungalows vulde de straten van de kleine dorpjes. Ik kwam terecht in een heel gezellig gezin. Omdat ik me van te voren toch een beetje zenuwachtig voelde was het fijn om in een hartelijk gezin terecht te komen. Na een kopje thee en een kort kletspraatje ben ik onder de douche gestapt en ben ik naar bed gegaan.



Dinsdag 5 april
Om 8 uur verzamelden we in de Hald ege skole. Daar werd het eerste verschil tussen Nederland en Denemarken snel duidelijk.  Al lopend door de school kwamen we langs allemaal kleine kinderen. Het schoolsysteem in Denemarken zit namelijk anders in elkaar. Leerlingen van 6 tot 15/16 jaar zitten samen op één school. En dan te bedenken dat wij de bruggers al klein vinden! 

De dag begon met activiteiten op school. We gingen volksdansen (ja echt waar), sporten en deden samenwerkings opdrachten. Na de lunch reden we met de bussen naar een hoger gelegen gebied. Vanaf deze heuvel had je uitzicht over de vallei met daarin het bos en het meer. We maakte een wandeling door het natuurgebied. Op mijn witte sneakers liep ik over kronkelende paadjes en smalle bruggetjes. Omdat ik natuurlijk alles (echt alles) wilde fotograferen kwamen een vriendin en ik iets achter op de rest. Na heel wat kilometertjes kwamen we weer aan bij het begin punt, de school. 

Na deze wandeling was het programma voor de dag afgelopen. Met een groep Denen en Nederlanders gingen we bij iemand thuis chillen. Het is grappig om te zien waar de andere leerlingen terecht zijn gekomen. 


Woensdag 6 april
In de vroege uurtjes zaten we al in de bus op weg naar de een na grootste stad van Denemarken, Aarhus. Als eerste bezochten wij daar een modern kunst museum genaamd Aros. Er werden werken tentoongesteld die een boodschap uitbeeldden over onze huidige maatschappij. Meestal is moderne kunst lastig te begrijpen maar bij deze stellingen waren de ideeën gelukkig duidelijk. Het (letterlijke) hoogtepunt was op het dak. Bovenop het museum staat een gang in de vorm van een grote cirkel. Deze gang is gemaakt van gekleurd glas zodat je uitzicht hebt over de hele stad. Het is geweldig om er doorheen te lopen en te genieten van het uitzicht in verschillende kleuren.

Na het museum hadden we twee uur vrije tijd om op eigen houtje de stad te ontdekken. Kortom; shoppen! Na het winkelcentrum en straten vol (on)bekende winkels hebben bezocht gingen we terug naar de bus de ons bracht naar een open lucht museum. Daar was een oud middeleeuws dorp nagebouwd inclusief winkels en woningen. Later bracht de bus ons weer naar school. Deze vrije middag werd door een Deens groepje leerlingen ingevuld met een etentje in een soort Subway en een bezoekje aan de bowlingbaan. Het was gezellig om samen met de Denen en Nederlanders iets te doen na schooltijd.  



Donderdag 7 april
In de ochtend hielden we ons bezig met een project. We moesten aan de hand van een powerpoint presentatie, poster of filmpje laten zien wat we deze week hadden gedaan en wat we van deze uitwisseling hebben mee gekregen. Met mijn groepje heb ik een poster gemaakt met Nederlandse en Deense gewoontes.
Na de lunch bracht de bus ons naar de grootste kalksteenmijnen van de wereld. Een gids leidde ons langs de hoge rotswanden en stroompjes water heen. Vroeger was deze mijn volop in gebruik maar inmiddels was de mijn gesloten en werden er alleen nog maar rondleidingen gegeven. Ook vertelde hij dat meer dan 10.000 vleermuizen in de grotten hun winterslaap hielden. Dan loop je toch wel met een minder fijn gevoel door de donkere gangen hahaha.

Na de spooktocht door de vochtige grotten hebben Ida en ik thuis een cake gebakken. Die avond nam elk koppel iets te eten mee naar school waar een groot buffet werd gevormd. Later kwamen ook de ouders om onze projecten te aanschouwen. De uitwisseling werd afgesloten met een speech van docenten. 

Vrijdag 8 april
Met mijn koffer in mijn hand en mijn rugzak op mijn rug zei ik voor de laatste keer gedag tegen mijn gastgezin. Vanachter het raam van de bus zwaaide we onze week in Denemarken vaarwel. 

Voor iedereen die de kans krijgt mee te doen aan een uitwisselingsproject zeg ik: zeker doen! Je leert natuurlijk veel over een andere cultuur en gewoontes maar het is ook heel goed voor je Engels en je maakt een hoop nieuwe vrienden. Je leert niet alleen Deense mensen kennen maar ook veel leerlingen van je eigen school. En misschien is dat nog wel het leukste. 

Iris

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

▲ Een gouden tip of een compliment? Laat het weten ▲