zaterdag 6 februari 2016

Uitwisseling Met Denemarken Deel 1

Schattige huisjes en oude molens bij de Zaanse Schans
Ik heb waarschijnlijk allerlei records verbroken gerelateerd aan het ''niet uploaden'' onderwerp. Maar daarvoor is een goede reden want zoals jullie in mijn vorig artikel konden lezen deed ik deze week mee aan een uitwisselings project. Van maandag tot vrijdag bestond mijn gezin in plaats van 4, uit 5 personen. Waarom ik heb mee gedaan kan je lezen in vorige artikels (linkjes hier beneden). Dit artikel is een korte samenvatting over al mijn gebeurtenissen in deze dagen.

Maandag avond was het zo ver. Een bus enthousiaste Deense studenten kwam de parkeerplaats voor mijn school opgereden. Een voor een stapte ze voorzichtig uit en begonnen we gezichten te herkennen die we voorheen alleen nog maar op foto's hadden gezien. In de chaos van mensen wist ik gelukkig mijn student te herkennen, Ida. Ik leidde haar door de mensen massa naar mijn familie en met z'n vijven reden huiswaarts. 


Het rijksmuseum 
Dinsdag was gevuld met bezoekjes aan musea in de omgeving. Na de lunch op school gingen we sporten in de gymzaal. Ida heeft last van een blessure waardoor ze jammer genoeg niet mee kon doen. Het eerste deel van de sport middag bestond uit een dans workshop. Ik werd mij er weer aan herinnerd dat ik dus écht niet kan dansen :) Maar iedereen om mij heen dacht hetzelfde dus dan maakt het ook niet meer uit. Na deze drukke dag zijn we met een grote groep bij iemand thuis gaan chillen. De Denen leerde ons woorden uit hun taal, we hebben over muziek gepraat en natuurlijk over Sinterklaas want hé, zou je Sinterklaas kunnen missen?

Grachtenpanden in Amsterdam
Woensdag stond Amsterdam op het programma. Met twee grote bussen reden we richting de hoofdstad. Als eerst brachten we een bezoekje aan het wel bekende Rijksmuseum. Het was jammer dat we zo snel moesten doorlopen anders was ik nog wat meer op verkenning gegaan met mijn camera. Het gebouw zelf is al prachtig laat staan alle kunst die wordt tentoon gesteld. Na het museum hadden we tijd om te gaan lunchen en een klein wandelingetje te maken. Onze groep bracht een culinair bezoek aan de Mac Donalds en nog een paar kleding/souvenir winkels. Anderhalf uur verder reden we met de bussen naar de Zaanse Schans. Dat is een dorp dat bestaat uit oude molens en schattige Hollandse huisjes. We kregen daar een rondleiding, hebben kaas geproefd en gezien hoe klompen worden gemaakt. 

Naar mijn mening niet de mooiste foto maar het geeft wel de gezellige sfeer weer.
Donderdag begonnen we met een kunst project. Na een uurtje werken was het resultaat daar. Als lunch gingen we eten in een pannenkoeken huis 20 minuten verder op. Toen we op de fiets stapte vielen de eerste druppeltjes uit de wolken naar beneden. En je kent Nederland, als het begint met regenen is het voorlopig nog niet voorbij. Helemaal doorweekt kwamen we bij het pannenkoeken huis aan waar we gelukkig konden genieten van warme (appel/bacon/naturel) pannenkoeken en chocolade melk. Eigenlijk gingen we nog een wandeling maken door de Duinen maar het weer liet dat niet toe. We zijn daarom maar door de stromende regen naar huis gefietst. Eenmaal thuis aangekomen hebben we samen wraps gemaakt voor het buffet die avond op school werd gehouden. Op school werd naast het buffet nog een voorstelling gehouden met muziek, een Nederland VS Denemarken Quiz en uiteindelijk het afscheid.

Een uitwisseling is een ervaring die je van te voren nooit zo goed kunt voorstellen. Hoe het echt is merk je pas de week zelf. Ik was bijvoorbeeld opeens verantwoordelijk voor de 2 van ons. Ik moest zorgen dat we allebei aten, op tijd kwamen en last but not least dat ze het leuk had. Als je dat de hele week moet volhouden is dat soms best lastig. 

Het doel van een uitwisseling is het leren kennen van mensen uit een andere cultuur. Maar het grappige was dat je onbewust ook de mensen om je heen beter leerde kennen. Mensen met wie ik voorheen nooit sprak heb ik nu veel leuke dingen gedaan. Ook haalt een uitwisselings student je uit je comfort zone. Ze wilde bijvoorbeeld graag na school nog even bij mensen chillen, iets wat ik wat niet zo vaak doe. Zeker niet bij mensen die ik niet zo goed ken. Maar uiteindelijk was het toch super gezellig.

Als je ooit de keuze krijgt om aan zo'n project mee te doen, grijp je kans. Het zal een tijd worden met veel leuke en soms ook lastige momenten. Maar de gezellige gebeurtenissen overheersen altijd. In april ga ik naar Denemarken en zal ik daar natuurlijk nog een artikel over schrijven. Voor nu staat dit avontuur even op pauze. Dus, to be continued...

Iris


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

▲ Een gouden tip of een compliment? Laat het weten ▲