vrijdag 6 november 2015

Een vogeltje in huis

Hoi hoi (nee niet van de reclame),

Mijn zusje kwam springend binnen en schreeuwde ''We krijgen een vogel!''. In de meeste gezinnen is het zo dat de kinderen zeuren om huisdieren. Bij ons was dat juist precies andersom. Mijn moeder liep al een tijdje rond met het idee om een parkietje te nemen en een paar weken geleden heeft ze mijn zusje overgehaald. Na melige namen-verzin-sessies (familieleden, Italiaanse stations, historische figuren) gingen ze samen naar de dierenwinkel en kwamen ze even later terug met een groen, geel vogeltje: Kiwi.


De eerste dagen was hij/zij (je weet pas later of het een jongen of een meisje is. Voor het gemak noem ik het even een hij) nog iets onwennig. Deze verhuizing is waarschijnlijk als een cultuurshock overgekomen. Eerst zat hij in een hok een met vele andere vogels en nu heeft hij in de kamer van mijn zusje zijn eigen plekje. 



Het klinkt misschien zielig, een klein vogeltje helemaal alleen in een hok. Eerst was het plan dan ook om twee parkietjes te nemen maar de dierenwinkel adviseerde anders. We wilde het vogeltje graag tam maken en dat gaat erg lastig als ze met z'n tweeën zijn omdat 1) Ze anders ze teveel aan elkaar hechten en niet aan ons en 2) Eén vogel tam krijgen al een aardige klus is. En geloof mij maar, mijn zusje is helemaal verlieft op Kiwi (oké, ik stiekem ook wel een beetje :]) dus aan aandacht geen gebrek.


Inmiddels is Kiwi al helemaal gewend. Vrolijk kwetterend ''danst'' hij mee op de liedjes van de radio. Ook heeft hij een paar dagen geleden zijn eerste testvlucht gemaakt. Een beetje onhandig vond kiwi zijn weg naar de luxaflex, zijn nieuwe favoriete plekje. Parkieten houden van klimmen en daar zijn de stalen bladen perfect voor. Terwijl kiwi aan zijn tocht langs het raam begon heb ik snel een paar foto's geschoten. Het is nog niet gelukt om een actiefoto te maken terwijl hij vloog maar dat is dan een uitdaging voor de volgende keer ;)


Iris

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

▲ Een gouden tip of een compliment? Laat het weten ▲