vrijdag 9 oktober 2015

Good Reads #7

Hoi iedereen,

It's friday friday... Eindelijk weekend! Hierna nog één weekje naar school en dan herfst vakantie. Ik heb al genoeg plannen dus vervelen zal ik mij niet. Omdat ik wat boeken heb uitgelezen maak ik daar weer graag een review over. Dus hier komt 'ie dan: good reads #7 (het heette eerst ''leuke boeken'' maar dat vond ik een beetje cliché klinken dus vanaf nu heet het good reads.)

Wacht op mij/ where she went

Dit is het vervolg op het boek Als ik blijf (if I stay). Het verhaal begint drie jaar na het ongeluk van Mia en wordt geschreven vanuit het standpunt van Adam. Mia en Adam zijn elkaar uit het oog verloren en leiden ieder hun eigen leven. Adam is doorgebroken met zijn band shooting star maar is ondanks het succes, geld en alle belangstelling niet gelukkig. Wanneer Adam de dag voor zijn wereld tournee doelloos door New-York heen slentert, vangt hij de naam Mia Hall op, die voor de gevel van een concertgebouw staat gepresenteerd. Hij bezoekt haar concert en na het optreden ontmoet hij Mia.

Als een boek eindigt is het verhaal meestal mooi afgerond. Je vraagt je natuurlijk nog steeds af hoe het verder gaat maar dat gevoel had ik extreem bij het einde van If I stay. Ik was daarom ook heel opgelucht dat er een tweede boek was waarin al mijn vragen werden beantwoord. Het boek bestaat weer voor een deel uit flashbacks. Verhalen die nog niet aan bod waren gekomen in het eerste boek komen nu naar voren. Het boek leest makkelijk weg en het is interessant dat het verhaal dit keer uit de ogen van Adam wordt verteld.



Ze noemde me duivelskind/ Taking Flight)

Michaela DePrince werd geboren in 1955 tijdens de burgeroorlog in Sierra Leone. Nadat haar liefhebbende ouders stierven werd Michaela door haar oom in een weeshuis geplaatst. Ze werd verwaarloost, mishandelt en de verzorgers noemen haar een duivelskind vanwege haar huidaandoening die witte vlekken op haar bruine huid veroorzaakten. Het was een verschrikkelijke tijd maar de poster van een ballerina die ze had gevonden gaf haar hoop. Op een dag zou zij ook op haar tenen kunnen dansen en dan zou ze gelukkig zijn. Toen ze 4 jaar was werden zij en haar beste vriendin als zusjes geadopteerd door een Amerikaans echtpaar. Haar nieuwe ouders lieten haar balletlessen nemen en al snel bleek dat ze een natuurtalent is. Ze worstelt zich door de keiharde balletwereld heen met één doel voor ogen. Op een dag ben ik professioneel ballerina.

Dit is een van de eerste biografieën die ik heb gelezen. Ik vond het fijn dat het uit het standpunt van Michaela was geschreven zodat het verhaal persoonlijker werd. Veel mensen noemen haar verhaal een sprookje en als je in grote lijnen er over leest lijkt dat wel zo. Van oorlogswees naar professioneel ballerina. Klink best magisch vind je niet? Maar als je het hele verhaal kent en leest over haar verschrikkelijke jeugd weet je dat het geen sprookje is waar ze in leefde.

Zoals ik bij elke boek review zeg: allebei de boeken zijn aanraders. Voor iedereen die van plan is wacht op mij te gaan lenen/kopen/downloaden/stelen raad ik aan om eerst als ik blijf te lezen.




Iris

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

▲ Een gouden tip of een compliment? Laat het weten ▲