zaterdag 22 augustus 2015

Leuke Boeken #6

Hoi iedereen,

Ja, I know, het is een beetje snel om alweer een boek review te posten. Maar in de vakantie lees ik veel meer dan normaal en daardoor heb ik ook meer boeken om te beoordelen. En ik kon niet wachten met het aanbevelen van de boeken: De prinses en als ik blijf




Als ik blijf (If I stay)

Het leven van de 17-jarige Mia draait om muziek. Ze heeft een succesvolle auditie gedaan aan conservatorium Julliard in New-York en is gelukkig met haar vriendje Adam. Haar toekomst ziet er rooskleurig uit totdat haar familie besluit een autoritje te maken. Ze worden aangereden. Haar ouders zijn opslag dood. Met haar lijkt alles prima en ze gaat op zoek naar haar boertje Teddy. Maar tot haar grote schrik vindt ze niet Teddy maar haar eigen lichaam. Ze beseft dat haar geest zich niet meer in haar lichaam bevind. Is ze dood? Nee, de zuster vertelt haar dat het haar eigen keuze is of ze zal blijven of niet. Maar wil ze dat wel nu ze haar familie verloren is? 

De film If I stay heb ik een tijd geleden gezien maar het boek had ik ervoor nog niet gelezen. Dat kwam doordat ik simpelweg niet eens wist dat het een verfilming was, oeps. Het boek is grotendeels gelijk aan de film. Het is verdeeld in de tijd in het ziekenhuis en de flashbacks uit haar leven. Zo leer je haar en haar verleden beetje bij beetje meer kennen. Maar er is ook een groot verschil tussen het boek en de film. Namelijk de reactie van Mia op gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld de dood van haar ouders. In de film reageert ze heel heftig. Een normale reactie. Maar in het boek reageert ze bijna passief. Dat klinkt natuurlijk niet erg realistisch maar je moet wel bedenken dat ze een soort geest was. Ze wist dat haar ouders dood waren maar kon de pijn in haar hart niet voelen. Dat is ook een reden waarom Mia niet meer wakker wilde worden. Ze wist niet of ze de pijn wel aan kon. In het boek komt haar situatie beter uit de verf dan in de film. De manier van reageren zorgt er wel voor dat het geen tranentrekker is. Ik heb wel even met tranen in mijn ogen gelezen maar ik heb niet gehuild, terwijl mijn ogen tijdens de film in een waterval waren veranderd. Het boek is geen tranentrekker zoals je zou verwachten maar het is zeker een boek dat je blijft herinneren vanwege het originele verhaal en de vraag die het boek in stand houdt. Zal Mia blijven?

De prinses (The Heir)

In de samenvatting hieronder word nogal gespoilerd (hoe schrijf je dat?) over de afloop van de eerste 3 delen. Wil je dat het verhaal van America nog een verrassing blijft lees dan vooral niet verder.Voor de mensen die niet op de hoogte zijn van het verhaal van de selectie en al de spoilers geen probleem vinden, klik hier

Het land is onrustig en Maxon en America zijn van mening dat een nieuwe selectie het land even zal afleiden. Eadlyn, de oudste van de vier kinderen, zal met haar eigen selectie haar droomman moeten vinden. Eadlyn heeft echter totaal geen zin in een relatie en gelooft niet dat de selectie haar hetzelfde sprookje als dat van haar ouders zal bieden. Na veel getwijfel gaat ze ermee akkoord en kiest ze via een loting haar 35 potentiële huwelijks kandidaten uit. In het begin probeert ze haar gevoelens te negeren maar gedurende het verhaal word dat steeds lastiger omdat ze toch om de jongens begint te geven.

Ik ben heel blij dat ik eindelijk deze review kan schrijven van alweer het vierde deel van the selection. De hoofdpersoon in dit verhaal is dus Eadlyn, de dochter van. Het is fijn om weer in het verhaal te duiken en personages uit de vorige boeken tegen te komen. Het boek is, net zoals de vorige boeken, vlot geschreven en bijna onmogelijk om weg te leggen. Eadlyn lijkt niet veel op haar moeder en je hoeft daarom niet bang te zijn dat het 'teveel van hetzelfde' is. Ze is een tikkeltje arrogant, houdt van aandacht maar is toch gesloten. Zeker de laatste eigenschap komt naar voren als ze met de jongens afspreekt. Het fijne aan dit boek is dat je echt niet weet hoe het afloopt. Je hebt geen flauw idee met wie ze uiteindelijk zal trouwen en of ze überhaupt gáát trouwen. Het boek is een goed vervolg en ik kan niet wachten op het 5e en laatste deel.

Hieronder staan de linkjes
De prinses
als ik blijf

xxxIris

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

▲ Een gouden tip of een compliment? Laat het weten ▲