maandag 24 augustus 2015

DIY: Typografie

Hoi iedereen,

Huh typografie, wat is dat? Kort uitgelegd: De vormgeving van tekst. Typografie komt overal voor. Statige blokletters in een word document en sierlijke letters in een oud sprookjes boek. In dit artikel zal ik jullie een paar van mijn 'creaties' laten zien, vertel ik hoe ik te werk ga en geef ik de broodnodige tips voor mooie designs. 




Wat gebruik ik?
  • (schets) papier
  • een (verf) marker
  • een potlood
  • een liniaal
Op internet zoek ik eerst een lettertypes die mij aan staan. Ik oefen op papier met de letters zodat ik de beweging in de hand krijg. Dan maak ik een indeling op een klad blaadje. Mijn kladblaadje is verreweg van netjes maar zo krijg ik wel een idee van wat ik wil maken en hoe ik de ruimte ga gebruiken. Bij mijn boekenleggers moest ik bijvoorbeeld veel in de lengte werken. Alleen de lastige letters tekende ik alvast op het papier (zie afbeelding hieronder). Wel gebruikte ik bij elke boekenlegger hulplijntjes en puntjes zodat ik wist waar ik moet schrijven en hoe groot de letters moesten zijn. 

Witte letters op een zwarte ondergrond spreken mij heel erg aan. Maar ik begrijp dat niet iedereen een verf marker thuis heeft liggen. Daarom kun je ook prima zwart op wit schrijven. Wat jezelf mooi vind staan.

Eerst schets ik, dan omlijn ik de letter en daarna kleur ik het in.

Tips
  • Zoek naar typography en je krijgt heel veel voorbeelden voor geschoteld. Laat je inspireren!
  • Maak het jezelf niet te lastig.. Probeer niet 4 lettertypes in een keer onder de knie te krijgen en kies niet gelijk het meest ingewikkelde variant. 
  • Experimenteer met diktes, patroontjes en andere tierelantijntjes zoals krullen en strepen. Met een kleine aanpassing geef je de letter toch een ander uiterlijk.
  • Maak je een klein foutje en wil je het liefst helemaal opnieuw beginnen? Doe dat niet! Mijn boekenlegger bevatting ook kleine foutjes zoals vlekjes of te dikke strepen maar die vallen niet op tussen alle letters die wel mooi zijn gelukt. En je verspilt veel tijd en papier.
  • Zoek leuke quotes op die je kan vormgeven. Voor mijn boekenleggers heb ik de quotes:                                                                                                                             -Once upon a time...                                                                                                         -I fell asleep here                                                                                                             -1 more page 1 more page 1 more page just one more page!                                         -To be continued...
  • Ben je nou niet zo'n held met pen en papier en wil je toch bezig zijn met typografie? Canva is daar de perfecte website voor.  
  • Voor de gevorderde typograven, maak letters met structuren zoals hout, gras of stof.
  • Sommige woorden zijn belangrijker dan andere woorden in de zin. Geef die woorden een speciaal lettertype. 



Laat je inspireren met de lettertypes en quotes hierboven!
Iris

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

▲ Een gouden tip of een compliment? Laat het weten ▲