donderdag 16 juli 2015

Online Stories

Hoi iedereen,

Tegenwoordig hoef je niet meer naar de bibliotheek of naar een boekwinkel om verhalen te lezen. Je kunt boeken downloaden op al je apparaten of ze gewoon online lezen. In dit artikel deel ik twee verhalen die mij wel aanspreken. 


Iedereen kent het sprookje Assepoester (a.k.a Cinderella) wel. De schrijfster heeft van het oude sprookje een nieuwe versie geschreven. Het verhaal begint met een proloog die erg veel lijkt op het begin van de Disney film Rapunzel. Een baby word door een vrouw -die word beschreven als een schaduw- gestolen. In het tweede deel van de proloog wordt de dag na de roof beschreven. De koning vreest voor zijn macht maar niet voor het welzijn van de prinses, zijn dochter. Na de proloog begint het verhaal echt. 


Het leuke van dit verhaal is dat het sprookje in modernen style is geschreven. Of, nou ja, in de toekomst. De gemene stief zusjes worden weergeven als twee populaire meiden en het bal waar de prins, Louise (hoofdpersoon) ontmoet is een schoolfeest. Het verhaal kan ik het best omschrijven als een combinatie van Rapunzel, de Selectie en Assepoester. Het verhaal is niet alleen uit het standpunt van Louise geschreven maar ook uit die van de prins en een van de stief zusjes. Het verhaal begint erg sterk maar als het vordert begin ik ook er ook nadelen in te zien. Het verhaal is erg snel geschreven en de 'onverwachte wendingen' zijn eigenlijk niet zo onverwacht. Ook zijn sommige dingen gekopieerd. De prins staat onder de druk van zijn vader en wil het liefst fotograaf worden. Hetzelfde geld voor prins Maxon uit de boeken reeks 'de selectie'. Toeval? Ik denk het niet. 


Loverboy En Ik
Op Girlscene kan je artikels zetten. Zo schrijft een anonieme auteur haar verhaal. Het verhaal gaat over Eva. Iedereen om haar heen is verlieft en heeft een relatie. Zij niet. Totdat ze een leuke jongen tegenkomt in de bus. Wanneer ze een foto van hem aan een vriendin laat zien verteld die vriendin dat hij niet deugt. Ze negeert haar advies om bij hem uit de beurt te blijven. Waarom hij soms raar acteert word later in het verhaal duidelijk. Hij is een loverboy. Het verhaal klinkt erg clich√© maar ik ben een grote fan. Het is heel erg goed geschreven. Ze beschrijft scenes gedetailleerd en op een bijzondere manier waardoor je gelijk in het verhaal zit. Na haar eerste hoofdstuk kon ik niet meer stoppen. Het boek heeft onverwachte wendingen en ze weet heel goed hoe je spannende cliffhangers kunt schrijven wat belangrijk is voor zo'n soort verhaal. 

Welk van deze twee verhalen is het beste? Loverboy en ik. Het is beter geschreven en het is een langer verhaal. Zeker voor in de vakantie is het lezen van een lang verhaal fijner. Wil jij zelf een oordeel vellen? Check de links!

xxxIris


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

▲ Een gouden tip of een compliment? Laat het weten ▲