donderdag 9 juli 2015

Leuke Boeken #4 (bericht 100)

Hoi iedereen,

In de titel kan je zien waar deze blogpost over gaat maar je kan ook nog iets anders zien. Ja echt waar, dit is mijn 100e artikel. Een tijdje geleden kwam ik er achter dat mijn upload-nummer erg dicht bij de 100 kwam. 97, 98, 99... 100! Dit zal geen bijzondere blogpost worden maar een gewone boek review. Laatst was ik bij een vriendin die mij vier boeken uitleende. Op het menu van vandaag staat Papertowns en Joël. Over de ander twee boeken komt waarschijnlijk nog een review.



Paper Towns

Quentin woont in Florida en is de buurman van Margo. Dat ze buren zijn en vroeger bevriend waren geweest is ongeveer het enige wat ze gemeen hebben. Margo is een populair meisje die vaak op avontuur gaat. Quentin is daarentegen een niet-zo-populaire huismus die in geheim verlieft is op Margo. Maar op een avond kruisen hun wegen. Margo klimt 's nachts het raam van Quentin in raam en vraagt of hij haar kan helpen. Quentin stemt toe en die nacht groeien ze weer naar elkaar toe, net zoals vroeger. Als ze om 5 uur 's ochtends klaar zijn vraagt Quentin zich af of er iets veranderd is tussen hun twee. Zullen ze elkaar nog spreken op school? Het antwoord daarop is nee, want de volgende dag is ze weg. Margo is wel vaker weggelopen maar dit keer blijft ze weg. Via kleine aanwijzingen die Margo heeft achtergelaten vind Quentin zich met behulp van zijn vrienden Ben, Radar en Lacey een weg naar Margo toe.

Ook al heb ik maar twee boeken van John Green gelezen (dat worden er binnenkort meer) ben ik toch fan op de manier waarop hij schrijft. De verhalen die hij bedenkt zitten sterk in elkaar, zijn humoristisch en hij weet er heel veel wijsheden in te stoppen. Ik vraag mij echt af hoe er zoveel wijsheid in één man kan zitten. Ik vind het onverwacht dat hij uit het perspectief van Quentin heeft geschreven. Hij was natuurlijk een interessant personage maar Margo was bijzonder. Ze was mysterieus, avontuurlijk maar deed zich ook voor als iemand die ze niet was. 'Een papieren meisje' zoals ze zichzelf noemt. Toch snap ik wel dat hij voor Quentin heeft gekozen. Margo was de driveweer van dit verhaal. John Green heeft geen Happily ever after eind geschreven maar dat zou de bedoeling van dit verhaal weghalen. Of dit boek beter is dan The Fault In Our Stars weet ik nog niet maar het is een geweldig boek dat ik iedereen aanraadt te lezen. En voor de fans: binnenkort komt de verfilming uit van Paper Towns, yess!! 

Paper Towns

Joël

Eva, Nathalie, Fleur en Luna wonen in hetzelfde studentenhuis. Ze leven een normaal studenten leven tot Luna uit het raam valt en verongelukt. Eva, Luna's beste vriendin, gelooft niet dat dit een ongeluk was en wil weten wat er echt is gebeurd. Nathalie stort zich in een onmogelijke liefde en Fleur wil het liefst zo ver mogelijk weg van hun studentenhuis. Eva verdenkt Remco, het agressieve ex-vriendje van Luna, als de dader. Ook vind Eva onder de vloer van Luna's oude kamer een stapel brieven van een anonieme schrijver die aan Luna geadresseerd zijn.

Ik ben nooit echt fan geweest van de boeken van Carry Slee maar dit boek is een uitzondering op de regel. Het is een niet zo bekend boek van haar maar zeker wel het lezen waard. Het boek is geschreven in de alwetende verteller die de situatie van de drie meisje beschrijft. Ik vond dat zelf een groot nadeel. Omdat het in de hij/zij vorm is geschreven is het lastiger om de personages te leren kennen. Ook waren waren dialogen soms verwarrend omdat je niet meer wist, wie wat zei. Ondanks dat het middenstuk een beetje sloom was, vooral bij Eva, is het einde heel sterk. Je weet het halve verhaal niet waarom het boek met de titel 'Joel' is bestempeld. Pas in de allerlaatste brief op de allerlaatste bladzijde komt de grote clou en word het hele verhaal duidelijk. Ik vind het erg knap dat ze alles duidelijk heeft laten worden in de laatste paar regels. En het is een clou die je nooit had verwacht.
Joël

xxxIris



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

▲ Een gouden tip of een compliment? Laat het weten ▲