donderdag 11 juni 2015

De Selectie Serie Review (#3)

Hoi iedereen,

Sorry voor de radio stilte maar ik heb het erg druk met school. Alle docenten vinden het een super goed idee om nog een paar so's te geven vóór de proefwerkweek. Top plan... Maar ik kon mijn blog niet nog langer on-upgedate (is dat een woord?) laten. Vandaag dus een soort boek review van een serie boeken die mij erg aansprak. De selectie.

Het verhaal boek 1: De selectie

America Singer woont in het toekomstige land Illea waar nog steeds een kastenstelsel heerst. De prins Maxon is opzoek naar een vrouw en er word daarom een selectie georganiseerd. Uit elke provincie wordt een meisje uitgeloot om mee te doen. America schrijft zich tegen haar zin in en wordt uitgekozen. In haar ogen is de selectie een nachtmerrie. Ze moet haar geheimen vriendje Aspen achterlaten en gaan strijden voor een kroon die ze niet wil. Dat veranderd als ze de prins Maxon beter leert kennen. De relatie van Maxon en America is niet altijd even makkelijk. Zeker niet als Aspen in het paleis komt dienen als soldaat. Gedurende het boek vallen er steeds meer meisjes af en uiteindelijk blijft zij met nog 6 andere meisjes over. Dit groepje meisje word de elite genoemd.

Het verhaal boek 2: De elite
In het tweede boek gaat het vooral over de keuze tussen Maxon en Aspen. Op het ene moment weet ze zeker voor wie ze wil gaan maar die zekerheid valt een paar bladzijdes later weer in duigen. Elk moment dat ze met Maxon door brengt is een sprookje maar als ze samen met Apen is word ze overspoeld door herinneringen van de mooie tijd die ze samen hadden en die ze weer zouden kunnen hebben. De situatie in het land wordt onrustig. Een groep mensen, de zuidelijke rebellen, wild het koningshuis afschaffen en vallen daarom meerdere keren het paleis aan. De noordelijke rebellen vallen het paleis ook regelmatig aan alleen gebruiken zij geen geweld. Wat de Noordelijke willen bereiken is onbekend. Er vallen nog twee meisjes af en ze blijven met z'n vieren over.

Het verhaal boek 3: De One
America beseft dat ze van Maxon houdt, maar durft haar gevoelens nog niet uit te spreken. Wat als Maxon toch voor een van de anderen kiest? De situatie in het land verergerd en het paleis heeft het niet meer onder controle. De zuidelijke rebellen vallen erger aan dan ooit. Ook krijgen Maxon en America een bezoek van de noordelijke rebellen waarbij duidelijk wordt wat zij willen bereiken. America begint zich met de politiek van Illea te bemoeien en word voor lastige keuzes gezet. Ze beseft dat ze veel te verliezen heeft en hard moet gaan vechten voor de toekomst die zij wil.

Ik moet zeggen dat ik deze serie echt helemaal top vind. Het boek heeft veel romantiek, is grappig en vooral in het laatste boek komt er veel actie voor. De relatie tussen Maxon en America gaat niet helemaal over rozen wat het boek nog realistischer maakt. De schrijfster Kiera Cass heeft hele onverwachte wendingen geschreven waardoor het verhaal nog beter uit de verf komt. Ik heb meerdere keren met grote ogen en een open mond een pagina uit het boek gelezen omdat ik niet kon geloven wat er gebeurd was. Het verhaal is goed geschreven en al interessant vanaf zin 1. Het enige nadeel vond ik dat De Elite soms een beetje langdradig was. Het was het hele boek lang de vraag 'Aspen of Maxon?' Maar in het volgende deel, De One, word dat helemaal goed gemaakt.

De boeken zijn te koop op Bol.com

xxxIris

Geen opmerkingen: